Letölthető dokumentumok
Leírás
Építményadó
- Ügyleírás:
Az adó alanya az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok.
Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak.
Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.
Az adókötelezettség a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását vagy a használatbavétel tudomásulvételét vagy az egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadását követő év első napján keletkezik.
Az adókötelezettséget érintő változást (így különösen a hasznos alapterület módosulását, az építmény átminősítését) a következő év első napjától kell figyelembe venni.
Az adókötelezettség megszűnik az építmény megszűnése évének utolsó napján. Az építménynek az év első felében történő megszűnése esetén a második félévre vonatkozó adókötelezettség megszűnik. Az építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.
Hajdúhadház Város Önkormányzata Képviselő-testülete az építményadóról a 35/2018.(XI.29.) önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: Rendelet) rendelkezett.
A Rendelet szerint az építményadó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete.
A Rendelet alapján az építményadó fizetési kötelezettség alól – a Htv. 13. § és 13/A. §-ában foglaltakon túlmenően – mentes a magánszemély tulajdonában álló lakás céljára szolgáló építmény.
A Rendelet 4. §-a szerint az adó éves mértéke az építményadó kötelezettség alá eső építmény minden egész négyzetmétere vonatkozásában:
200. a) garázs, gépjármű tárolására használt épület, épületrész 40 m2-ig: 200.- Ft/m2
200. b) minden egyéb építmény esetén, melynek hasznos alapterülete 300 m2, vagy alatta van: 400.-Ft/m2
200. c) minden egyéb építmény esetén, melynek hasznos alapterülete 300 m2 felett van: 1.100.- Ft/m2
A 2025. évet követően az építményadó a tárgyévet megelőző évi építményadó mértékének a tárgyévet megelőző második évre vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves fogyasztóiár-indexxel valorizált összege, amelyet 100 forintra kerekítve kell megállapítani. Az előbbiek szerint megállapított adó mértéket Hajdúhadház Város Önkormányzata internetes honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.
Az adózónak az építményadóról az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon kell adatbejelentését teljesítenie. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben, az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás.
Az önkormányzati adóhatóság az éves építményadót az adózó adatbejelentése alapján kivetés útján határozatban állapítja meg.
Az adózó az építményadót a naptári évben félévente, két egyenlő részletben – végrehajtható okirat alapján – március hónap tizenötödik napjáig, valamint szeptember hónap tizenötödik napjáig fizeti meg.
- Az ügyintézéshez szükséges okiratok, dokumentumok, űrlapok:
tulajdoni lap másolat
- Az eljáró szerv adatai, elérhetősége:
Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal
4242 Hajdúhadház, Bocskai tér 1. szám
Telefon: 06-52-384-103
Email: adocsoport@hajduhadhaz.hu
Hivatali kapu rövid neve: HADHAZ
KRID azonosító: 208072952
4.Az eljáró szerv illetékességi területe: Hajdúhadház város közigazgatási területe
- Az ügyintézés helye, ügyfélfogadási idő:
Helyszín: Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal Pénz- és Adóügyi Iroda
4242 Hajdúhadház, Bocskai tér 1. szám
|
Hétfő |
07:30 – 12:00 |
|
Kedd |
07:30 – 12:00 |
|
Szerda |
13:00 – 17:30 |
|
Csütörtökön és Pénteken nincs ügyfélfogadás |
|
- Ügyintézés határideje, a jogorvoslati kérelem benyújtására nyitva álló határidő:
Az ügyintézési határidő az adatbejelentésnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
A határozat ellen a közléstől számított 15 napon belül a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz címzett, de a Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatalnál előterjesztett illetékköteles fellebbezéssel lehet élni.
A jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet elektronikus úton köteles benyújtani a fellebbezést az elsőfokú közigazgatási határozatot hozó szervnél (Hivatali kapu neve: Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal (HADHAZ), KRID: 208072952).
A jogi képviselő nélkül eljáró ügyfél a fellebbezést választása szerint elektronikus úton is előterjesztheti. Amennyiben a személyesen eljáró természetes személy az elektronikus kapcsolattartási módot választja, akkor a beadványait Ügyfélkapu igénybevételével nyújthatja be és a hatóság is elektronikusan kézbesít részére.
- Eljárási illeték, vagy igazgatási szolgáltatási díj:
Az építményadó bejelentés benyújtása díj- és illetékmentes.
A fellebbezési illeték mértéke a fellebbezéssel érintett vagy vitatott összeg minden megkezdett 10.000.- forintja után 400.- forint, de legalább 5.000.- forint, legfeljebb 500.000.- forint, melyet az elsőfokú adóhatóság 60600149-11023548-as számú számlaszámára kell megfizetni a fellebbezés benyújtásával egy időben.
- Kapcsolódó jogszabályok
-A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
-Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
-Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet,
-Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
- Kapcsolódó dokumentumok, nyomtatványok:
Adatbejelentés
Megállapodás
A kérelmek benyújtásához kapcsolódó elektronikus űrlapok az E-önkormányzat portálon keresztül (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) Hajdúhadház Város Önkormányzatát kiválasztva is elérhetőek.
