Letölthető dokumentumok

Leírás

Mezőőri járulék

 

  1. Ügyleírás:

Hajdúhadház Város Önkormányzat Képviselő-testülete a mezei őrszolgálat létesítéséről, működéséről és a mezőőri járulékról szóló a 23/2015.(IV.30.) önkormányzati rendeletében (a továbbbiakban: rendelet) rendelkezett. 

 

A rendelet célja 1. § (1) bekezdés szerint

  1. a) Hajdúhadház város közigazgatási területéhez tartozó, külterületi fekvésű termőföldek – ide nem értve az erdőt, a halastavat – őrzése,
  2. b) a termőföldeken lévő, illetve azokhoz tartozó termények és termékek, felszerelések, eszközök, haszonállatok, továbbá mezőgazdasági építmények, egyéb művelési ágú ingatlanok földmérési jelek védelme,
  3. c) az illegális hulladéklerakó helyek kialakulásának megakadályozása,
  4. d) a külterület közrendjének, közbiztonságának erősítését szolgáló mezei őrszolgálat felállítása, valamint az őrszolgálat működési feltételeinek biztosítása.

 

(2) A rendelet területi hatálya Hajdúhadház város közigazgatási területéhez tartozó, külterületi fekvésű, valamennyi mezőgazdasági jellegű művelési ágba sorolt területekre terjed ki, kivéve az erdőt és a halastavat.

 

(3) A rendelet személyi hatálya kiterjed a mezei őrszolgálat feladatait ellátó mezőőrre, a mezőőr feladatainak ellátását irányító polgármesterre, valamint az (1) bekezdésben meghatározott terület használójára, illetve tulajdonosára.

 

A rendelet 3.§ (2) bekezdése szerint a mezőőri járulék éves díjtétele:

  1. a) szántó, rét, legelő (gyep) és nádas művelési ágú földterületek esetében 1.200.- Ft/hektár
  2. b) szőlő, kert és gyümölcsös művelési ágú földterületek esetében 1.- Ft/m2

de egy földhasználó esetében minimum 1.000.- Ft/év. A járulékot a kerekítés szabályai szerint 100 forintra kerekítve földhasználóként összevontan, a tulajdonosok (földhasználók) között tulajdoni hányadaik (földhasználat esetén a használat) arányában megosztva kell megállapítani. A 2025. évet követően a mezőőri járulék a tárgyévet megelőző évi mezőőri járulék mértékének a tárgyévet megelőző második évre vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves fogyasztóiár-indexxel valorizált összege, amelyet 100 forintra kerekítve kell megállapítani. Az előbbiek szerint megállapított járulék mértéket Hajdúhadház Város Önkormányzata internetes honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.

 

A mezőőri járulék megfizetésére a földhasználó köteles. Amennyiben a földhasználó ismeretlen vagy a tulajdonossal azonos, a tulajdonos köteles a mezőőri járulékot megfizetni. A használatba adás tényét szükség esetén a tulajdonos hitelt érdemlő módon, okirattal köteles igazolni.

 

Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak.

Mezőőri járulék megfizetésére kötelezett a földhasználó, aki a naptári év (a továbbiakban: év) első napján a földrészlet használója. Amennyiben az ingatlannak több használója/ tulajdonosa van, a használati/tulajdoni arány szerint kell a járulékot megfizetni. Az egy ingatlanra fizetett járulék mértéke nem haladhatja meg a (2) bekezdésében meghatározott mértéket. 

 

Mentes a járulékfizetés alól

  1. a) a Magyar Állam és a helyi önkormányzat;
  2. b) a fásított terület művelési ágban nyilvántartott földrészlet.

 

A mezőőri járulékot évente, két egyenlő részletben március 15-ig és szeptember 15-ig kell megfizetni a Hajdúhadház Város Önkormányzata 60400004-11010883 számú mezőőri járulék elnevezésű számlájára.

 

A befizetett mezőőri járulék Hajdúhadház Város Önkormányzat költségvetésének bevételét képezi.

 

A járulékfizetési kötelezettség a használati jog, illetőleg a tulajdonjog megszerzését követő év első napján keletkezik, és annak az évnek az utolsó napján szűnik meg, amikor a használati jog, illetőleg a tulajdonjog megszűnik. E változások bejelentése az érintett földhasználók/tulajdonosok kötelezettsége.

 

A mezőőri járulék fizetési kötelezettségének megállapítása

  1. a) a földhasználó (tulajdonos) bevallása,
  2. b) az ingatlan nyilvántartás adatai vagy
  3. c) a mezőőrök helyszíni felmérése alapján történik.

A b) vagy c) pontok alkalmazására az önkéntes bevallás hiányában vagy a közölt adatoknak a tényleges állapottól való eltérése esetén kerül sor.

 

A jegyző határozatba állapítja meg a fizetendő mezőőri járulék összegét.

 

Amennyiben a benyújtott bevalláshoz képest változás történik, a használó (tulajdonos) 15 napon belül újabb bevallást köteles tenni.



  1. Az ügyintézéshez szükséges okiratok, dokumentumok, űrlapok:

 

földhasználati lap,

adás-vételi szerződés, 

megállapodás, 

nyilatkozat

  1. Az eljáró szerv adatai, elérhetősége:

 

Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal

4242 Hajdúhadház, Bocskai tér 1. szám 

Telefon:  06-52-384-103

Email: adocsoport@hajduhadhaz.hu

Hivatali kapu rövid neve: HADHAZ

KRID azonosító: 208072952

 

4.Az eljáró szerv illetékességi területe:  Hajdúhadház város közigazgatási területe

 

  1. Az ügyintézés helye, ügyfélfogadási idő:

 

Helyszín: Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal Pénz- és Adóügyi Iroda

4242 Hajdúhadház, Bocskai tér 1. szám

 

Hétfő

07:30 – 12:00

Kedd

07:30 – 12:00

Szerda

13:00 – 17:30

Csütörtökön

és Pénteken nincs ügyfélfogadás

 

  1. Ügyintézés határideje, a jogorvoslati kérelem benyújtására nyitva álló határidő:

Az ügyintézés határideje a bevallás benyújtásának időpontjától számított 30 nap. Ez időszakon belül kerül sor a járulék megállapítására, amiről az érintett ügyfél határozat formájában értesül. A határidőn túl, vagy az adóhatóság felszólítása nyomán benyújtott bevallás esetén az ügyintézési határidő a bevallás beérkezése napjától számítódik.

A mezőőri járulék határozat ellen a közléstől számított 15 napon belül a Hajdúhadház Város Önkormányzat Képviselő-testületének (4242 Hajdúhadház, Bocskai tér 1.) címzett, de a Hajdúhadházi Polgármesteri Hivatal Jegyzőjéhez benyújtott illetékköteles fellebbezéssel élhet. Az illeték mértéke a fellebbezéssel érintett vagy vitatott összeg minden megkezdett 10.000 Ft-ja után 400 Ft, de legalább 5.000 Ft, legfeljebb 500.000 Ft, melyet a fellebbezés benyújtásával egy időben kell megfizetni a Hajdúhadház Városi Önkormányzat 60600149-11023548 számú Államigazgatási illeték beszedési számlájára.

 

  1. Eljárási illeték, vagy igazgatási szolgáltatási díj: 

A bevallás benyújtás illetve a változás bejelentés díj- és illetékmentes. 

 

  1. Kapcsolódó jogszabályok

 

A fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény, 

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 

Hajdúhadház Város Önkormányzat Képviselő-testületének a mezei őrszolgálat létesítéséről, működéséről és a mezőőri járulékról szóló  23/2015.(IV.30.) önkormányzati rendelete



  1. Kapcsolódó dokumentumok, nyomtatványok:

Bevallás Mezőőri

Változás Bejelentő Mezőőri

Megállapodás

A kérelmek benyújtásához kapcsolódó elektronikus űrlapok az E-önkormányzat portálon keresztül (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) Hajdúhadház Város Önkormányzatát kiválasztva is elérhetőek.